Grappig, dan ben je op zoek naar het laatste nieuws rondom Spele.nl. Je googlet, en dan staat daar op nummer 7 een verwijzing naar een publicatie van de kennisrotonde,
Wat weten we over Rekenen en ICT? (uitgave van de Kennisrotonde, januari 2006).
We citeren:
Kinderen kunnen uren doorbrengen met het spelen van computerspelletjes.
Het is echter niet altijd duidelijk wat daarvan geleerd
wordt. Onderwijskundigen tonen nu uitgebreid belangstelling voor
computerspelletjes en proberen de voordelen (zoals een sterke
motivatie) in het onderwijs te hergebruiken. Overigens is de vraag
hoe deze principes van spelletjes gebruikt moeten worden, want
één van de eigenschappen van spelletjes is dat je zelf bepaalt op
welk moment je gaat spelen en tot welk niveau je wilt gaan.
Uitstekende mogelijkheden liggen in het thuisgebruik. Er zijn
inmiddels ‘veilige’ websites zoals Spele.nl en FunnyGames waar
uitstekende spelletjes tussen staan die door kinderen thuis
gebruikt kunnen worden en waarin rekenvaardigheden een rol
spelen. Via ouders-pagina’s op het internet kan achtergrondinformatie
opgevraagd worden. Op het Freudenthal instituut
wordt onderzoek gedaan naar de rol van games voor het rekenwiskunde
onderwijs. En het Freudenthal instituut onderhoudt ook
de spelletjes-website RekenMaar van het RekenWeb.
Einde citaat.
Dit is geschreven in december 2005. Zouden ze inmiddels al meer weten? Ik zag bij Google geen echt nieuwe onderzoekjes rondom Spele.nl
Aardrijkskunde en apps: een goede combinatie
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten